sobota, 23 marca 2013

Historia Bburago

Bburago jest jedną z najbardziej znanych firm produkujących modele samochodów. Wielu kolekcjonerów rozpoczęło swoją przygodę z motoryzacją od produktów tej firmy... Tak było i zemną, ale to temat na późniejszy wpis.

Firmę założyło w 1974 r. trzech braci: Mario, Udo i Martino Besana. Produkcja początkowo ruszyła pod szyldem Martoys. Martoys bardzo szybko zdobył uznanie rynku. Początkowo produkowano tylko 8 modeli w różnych wariantach: Renault Alpine (również w wersji rajdowej), Porsche 911 (wersje: S, Carrera RS i "Polizei"), FIAT 127 (wersja: cywilna, rajdowa i "vigili urbani"), Lancia Stratos (wersje: Marlboro i Alitalia), Range Rover (wersja: cywilna i straż pożarna), Renault 5, BMW 3.0 CS i Audi 80 GT.

Audi 80 GT w skali 1:24 - producent Martoys

Dwa lata po rozpoczęciu działalności zakład zmienił nazwę na Bburago. Podwójne "b" pochodzi od nazwiska braci, zaś dalsza część nazwy od miasta Burago di Molgora gdzie firma została utworzona. Nazwę zmieniono z powodu jej podobieństwa do nazwy innego producenta zabawek - Marx Toys, która często była zapisywana z pominięciem "x".

Na początku Bburago produkowało modele tylko w skali 1:24 skupiając się na europejskich markach. Firma dzięki wyposażaniu autek w wiele gadżetów takich jak: otwierane drzwi, maskę, klapę bagażnika czy skrętne koła szybko zdobyła uznanie rynku. Jedną z pierwszych linii modelowych była również kolekcja modeli ciężarówek FIATa, której produkcję zakończono w latach '80. Produkcja od początku odbywała się całkowicie we Włoszech.

Ciężarówka FIAT w skali 1:43 - producent Bburago

Po początkowym sukcesie podjęto decyzję o powiększeniu oferty o modele w skali 1:18. W tym czasie ta skala nie była zbyt popularna w europie gdzie królowały modele w skali 1:43, których produkcję Bburago rozpoczęło w połowie lat '80. 

Modele w skali 1:24 i 1:18 były sprzedawane również jako zestawy do samodzielnego składania tzw. kit'y. Modele tej serii często różniły się kolorem i wersją (przeważnie były to modele wyścigowe, lub rajdowe) od modeli sprzedawanych w całości. Seria ta była krytykowana ze względu na wodne naklejki, które należało nakleić na model a które nigdy prawidłowo nie przylegały do modelu. 

Rozkwit firmy przypada na późne lata '80 i '90 kiedy modele w większych skalach stawały się coraz popularniejsze wśród kolekcjonerów. W tym okresie firma podzieliła swoje modele w skali 1:18 na trzy klasy: Super, Gold i Diamod. Modele z poszczególnych klas nie różniły się jakością. Podział wynikał z pochodzenia modeli z różnych er i ze względów marketingowych.

Produkty były bardzo popularne ze względu na dobrą jakość za niską cenę. W latach '80 rozpoczęto również produkcję modeli w skali 1:43 kierując się zasadą, że im większy model tym większa szczegółowość. Dlatego też modele w najmniejszej skali często były pozbawione wielu detali takich jak: lusterka, szczegóły wnętrza, wycieraczki, a które posiadały modele w większych skalach.

Bburago nigdy nie trzymało się ścisłe skali produkując często modele małych samochodów (np. Alpine) w skali 1:16, czy też większe jak Rolls Royce Camargue w skali 1:22. Mimo to modele te widniały w katalogach jako 1:18.

Rolls Royce Camargue w skali 1:22 - producent Bburago
    

Początkowo produkcja modeli w skali 1:18 skupiła się na samochodach z lat '30, dopiero później dołączyły do niej modele z lat '50 i '60 by wreszcie wprowadzić do produkcji modele super samochodów takich jak Lamborghini Diablo, które szybko stały się przebojami rynku.

Było też kilka linii modeli w skali 1:24: Grand Prix, Bijoux, VIP i Super. Seria Super składała się głównie z coupe, sedanów i małych aut w wersjach cywilnych, rajdowych czy też policyjnych. Seria ta w 1996 roku liczyła sobie 45 modeli. Serię Grand Prix tworzyły bolidy F1 i Indy Cars.

Skala 1:43 w serii "Pocket" liczyła 36 modeli w 60 różnych wykończeniach. Samochody w tej skali były bardzo proste. Posiadały plastikowe koła z wytłoczonym i "chromowanym" wzorem imitującym felgę. Wszystkie modele miały ten sam wzór kół i nie do końca trzymały skalę. Mimo to bardzo dobrze oddawały charakter oryginałów. Seria ta ze względu na niską cenę była kierowana głównie do dzieci.

Pod koniec lat '90 Bburago straciło monopol na produkcję dużych modeli. Pojawiły się wówczas modele takich firm jak: Exoto, Maisto, Yatming,  Ertl a także Mattel, które produkowały modele tej samej lub lepszej jakości niż Bburago. Wiele z tych firm posiadało fabryki w Chinach i Tajlandii. Tańszy koszt produkcji w krajach azjatyckich pozwolił tym firmom znacznie obniżyć cenę modeli. Bburago przestało być konkurencyjne ze względu na koszty produkcji, która całkowicie odbywała się w Europie (głównie we Włoszech). Kolejny cios zadało Mattel kiedy przejęło licencję na produkcję modeli Ferrari. Dla dużego producenta jakim jest Mattel pieniądze nie są problemem i niedługo trzeba było czekać na pojawienie się modeli Ferrari pod marką Hot Wheels.

Maserati 3200 GT w skali 1:18 - jeden z ostatnich modeli
Bburago produkowanych we włoszech

Duże straty finansowe i mały wybór modeli (po utracie zgody na produkcję modeli Ferrari) spowodowały, że 2005 roku Bburago zostało zmuszone do zaprzestania produkcji. Tym samym z rynku europejskiego zniknął ostatni wielkoseryjny producent modeli samochodów.  Wówczas firma została kupiona przez duże konsorcjum May Cheong Group właściciela konkurencyjnej marki Maisto. Początkowo chciano włączyć linię modelową Bburago pod markę Maisto.

W 2007 roku nowy właściciel zmienia zdanie i wskrzesza markę Bburago. Produkcję rozpoczęto od dotychczasowej linii modelowej by w późniejszych latach wzbogacić ją o nowe modele. Jakość modeli jest taka sama jak Maisto a produkcja odbywa się w Chinach. Odrodzenie marki było odpowiedzią na konkurencję ze strony Mattel, które ma w swojej ofercie dwie marki: Hot Wheels i Matchbox. W celu uniknięcia wewnętrznej konkurencji pomiędzy Bburago i Maisto, Bburago ma skupić się na produkcji modeli europejskich marek. W 2011 roku rozpoczyna się  ponowna produkcja modeli marki Ferrari.

Obecnie Bburago produkuje modele w wielu skalach od 1:16 do zapowiedzianej w 2013 roku skali 1:64.

Wiele modeli ze wczesnych lat produkcji jest obecnie bardzo rzadkich i poszukiwanych. Do najbardziej wartościowych należą: Lancia Beta sedan (zapowiedziana jeszcze pod marką Martoys) i Innocenti Mini 120. Lamborghini Cheetah 4x4, Renault 4L, Fiat 124 Spyder Abarth, Alfetta GTV, BMW 3.0 CSL "Batmobile" są również obecnie bardzo poszukiwane.

 W skali 1:43 do najrzadszych należą: FIAT Ritmo i Regata, Renault 9, Alfa Romeo Giulietta i 33, Lancia Stratos i Beta Monte Carlo, Mercedes Mampe czy też wiele modeli promocyjnych.

2 komentarze:

  1. Witam
    Ładnie napisany, merytoryczny post. Mam nadzieję, że kolejne wpisy będą także przystępnie napisane.
    Gratuluję

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć. Chciałem się spytać gdzie można kupić takie auta?

    OdpowiedzUsuń